Brandinc.
Contact
E: info@brandinc.nl

Blog

Schrijftips voor pakkende (web)teksten

Stel, je hebt besloten om je website door een professional te laten bouwen. Immers, je vindt het belangrijk om je bedrijf goed te presenteren en daar hoort een fatsoenlijke website bij. Je webbouwer heeft goed naar je wensen geluisterd en zelfs je huisstijlkleuren in de layout verwerkt. Kortom, je hebt het goed voor elkaar, denk je. Alleen nog hier en daar een leuk stukje tekst invoegen en je website is all set. Maar dan realiseer je je dat die tekst toch lastiger is dan dat je had gedacht. Deze praktische schrijftips kunnen je verder helpen.

Bezint eer ge begint

Tekst is de olie van je verhaal. Tenzij je beeldend kunstenaar of fotograaf bent, is tekst nodig om je product of dienst toe te lichten. Zomaar wat stukjes tekst op je website plaatsen, is zonde van je tijd en energie. Om verbinding met je lezer (lees; je doelgroep) te maken, zal je eerst moeten weten wie hij is, en welke behoeftes en vragen bij hem opborrelen wanneer hij over je product of dienst leest. Formuleer de antwoorden en stel jezelf de vraag wat je wilt dat de lezer gaat doen met jouw boodschap. Vragen die hierbij helpen zijn: Wat zoekt de lezer? Wat wil de lezer veranderen? Welk probleem wil de lezer oplossen?

Tip: Ga op de denkbeeldige stoel van jouw lezer zitten en verplaats je in zijn of haar wereld. Stel jezelf vragen die deze lezer, jouw doelgroep, aan je zou stellen. De antwoorden hierop zijn het vertrekpunt voor je teksten.

In je tekst wil je dus inspelen op prangende vragen en het voornaamste probleem van jouw doelgroep. Door jouw kennis en expertise te delen, geef je hen de antwoorden en oplossingen. Jouw dienst of product zet je in als tools om het probleem op te lossen.

Borstklopperij, jargon of wollige taal

Voortdurend vertellen hoe goed jouw product of dienst is, heeft weinig impact op de lezers en wordt ook niet serieus genomen. Dat kun je beter overlaten aan anderen, bijvoorbeeld via een review.

Na afloop van de cursus:

  • Weet je dat je nooit meer in de stress hoeft te raken als je vrienden komen eten.
  • Zet je voortaan steeds wat nieuws op tafel.
  • Ken je meerdere goede recepten van makkelijk te maken en lekkere gerechten.
  • Verras je jezelf en anderen met je eigen kookkunsten. Je had nooit gedacht dat dat nog eens zou gebeuren.

Bovenstaande tekst is opgenomen bij een kookcursus voor beginners. Wat hier werkt is dat de lezer weet wat hij kan verwachten en dat mogelijke bezwaren zijn weggenomen door herkenbare situaties te schetsen. Hierdoor voelt hij zich aangesproken en bouw je vertrouwen op.  Wees dus behulpzaam, gebruik (soms) humor en benoem de voordelen door voorbeelden te geven.

Wat vaak ook niet goed werkt zijn het gebruik van lange zinnen en jargon. Mensen moeten een tekst vlot kunnen scannen, anders haken ze af. Lange zinnen en jargon verhinderen dit. Houd daarnaast rekening met het niveau van je doelgroep. Schrijf je een tekst voor leken, leg dan bepaalde vaktermen uit om de tekst begrijpelijk te maken. Schrijf je daarentegen voor professionals, dan kun je die uitleg overslaan.

Voorkom ook wollig taalgebruik. Ter illustratie een stukje tekst uit een brief van Waternet:

“In het kader van onderhoud moet Waternet de hoofdkraan en veiligheidsklep, de veiligheidsklep voorkomt dat verontreinigd water terugspoelt in het drinkwaterleidingnet, die uw woning van water voorziet vernieuwen. Er zal in plaats van de hoofdkraan en veiligheidsklep een watermeter met veiligheidsklep worden geïnstalleerd.”

De eerste regel zorgt waarschijnlijk voor totale verwarring bij de lezer. Als gevolg van het wollige taalgebruik heb je namelijk niet direct een idee van wat Waternet van je wil. Een betere zin zou in dit geval zijn:

“Vanwege onderhoud vervangen we binnenkort de hoofdkraan en veiligheidsklep voor een watermeter met veiligheidsklep. De veiligheidsklep is van belang, deze voorkomt dat verontreinigd water terugspoelt in het drinkwaterleidingnet.”

De juiste stijl en vorm

Als je schrijft praat je als het ware tegen iemand. Schrijf daarom vanuit een persoonlijk perspectief en richt je tot de denkbeeldige persoon tegenover jou. Door deze techniek toe te passen, zorg je automatisch voor een consistente aanspreekvorm. Het wordt verwarrend wanneer de lezer zich de eerste twee alinea’s persoonlijk aangesproken voelt door jouw verhaal, waarna de tekst plotseling overgaat op een meervoudsvorm. Dit voelt gek aan voor de lezer en komt slordig over.

Zie je dat de tussentitels in dit artikel al een beetje verklappen waar de tekst eronder over gaat? Aansprekende titels en tussenkopjes creëren rust in en dagen de lezer uit om te lezen.

Denk ook na over een consistente opbouw van je tekst. Begin de paragraaf bijvoorbeeld met een kort statement omtrent je onderwerp, waarna een verdere uitleg van dat onderwerp volgt. Of benoem eerst de voordelen en som vervolgens een aantal nadelen op.

 En dan ben je klaar, denk je…

Je hebt alles gedaan zoals in dit blog staat en ook heb je je doelgroep te allen tijde voor ogen gehouden. Toch heb je het idee dat de tekst nog vlotter kan waardoor die lekkerder leest. De oplossing: Kill your darlings, oftewel; verwijder alle overbodige woorden of zinnen, al zijn deze nog zo mooi geschreven.

Werkwoorden als zullen, mogen, willen en kunnen zijn in bijna alle gevallen te vermijden. Deze hulpwoorden kun je nagenoeg altijd achterwege laten. Ze maken zinnen vaak erg wollig. Actief taalgebruik zorgt voor een vlotte en lekker leesbare tekst, vooral doordat de zinnen hierdoor korter zijn.

Dus niet:
De werking van dit product wordt kritisch aanschouwd. Er zijn veel klachten ingediend bij de Consumentenbond.

Wel:
De meeste gebruikers zijn negatief over dit product en dienen aan de lopende band klachten in bij de Consumentenbond.

De onverdeelde aandacht van de lezer

Waar het uiteindelijk op neerkomt is dat je zorgt voor een heldere en aansprekende boodschap die is afgestemd op de interesses van je lezer. Nadat hij je tekst heeft gescand, bepaalt hij meteen of hij de moeite wil nemen voor jouw verhaal. Vermoei hem dus niet met onnodige details. Je wilt niet dat hij tijdens het lezen in de war raakt vanwege een overload aan informatie en daardoor afhaakt.

Wat je wel wilt is dat je de lezer weet te raken en boeien. Door antwoorden te geven op vragen creëer je als het ware een gesprek met je lezer en etaleer je je kennis van zaken.

Deze blog is eerder verschenen op de website van Go2People websites.

Hoe verbeter je je klantrelatie?

Hoe prachtig is het om een kameleon in een paar seconden van kleur te zien veranderen. Bijvoorbeeld omdat hij met anderen wil communiceren of juist omdat hij ‘onzichtbaar’ wil worden.

Als tekstschrijver herken ik mij hier wel in. Ook ik moet voortdurend van kleur veranderen. Ik moet me namelijk volledig kunnen verplaatsen in de beleefwereld van de lezer, ofwel in de doelgroep van mijn opdrachtgever.

Ik wil graag weten wat die lezer drijft en welke problemen en behoeftes hij heeft. Door die te benoemen zal hij zich in de tekst herkennen en begrijpt hij op welke manier mijn klant zijn problemen oplost.

Tekstschrijven gaat dus over relaties bouwen tussen klanten en organisaties. En die relatie onderhoud je door geregeld van je te laten horen.

Herken je dit?

Realiseer je je nu dat je een tekstschrijver nodig hebt die je helpt met (aan)sprekende tekst? Vlot geschreven en duidelijke tekst waarin de lezer (lees; jouw doelgroep) zich meteen herkent en waarin hij antwoorden vindt op zijn problemen.

Want als je gehoord en begrepen wordt, maak je makkelijk verbinding en bouw je aan je relatie, zodat zakendoen een makkie wordt.

Je nieuwsbrief is een verkoopkanaal

Wist je dat het versturen van nieuwsbrieven onterecht wordt onderschat als doeltreffend communicatiemiddel?

Uit het onlangs verschenen Nationaal E-mail Onderzoek blijkt namelijk dat:

  • mailings72% van de Nederlanders iets koopt n.a.v. een mailing dei ze hebben ontvangen
  • Maar liefst 94% is ingeschreven op tenminste een e-mail nieuwsbrief
  • De smartphone meest gebruikte middel is om je mailtjes op te lezen

Dit betekent dat een nieuwsbrief een perfect middel is om je klant te bereiken met een mooi aanbod. Je kunt het dus zeker beschouwen als een extra verkoopkanaal.

Begrijp je dat het regelmatig versturen van nieuwsbrieven extra business oplevert en wil je hiervoor een tekstschrijver  inschakelen?

Ik bewaak de voortgang en zorg voor een pakkend geschreven mailing die uitdaagt tot actie. Kortom: Ik zorg voor een perfect middel om je aanbod te presenteren, terwijl je kostbare tijd bespaart.

Waarom Tel Sell reclames zo succesvol zijn

Je kunt je vast wel de Tel Sell reclames op TV nog herinneren waarin ze dingen aanprezen met exotische namen als de Biostabil, Spin & Go of de Abdominizer.

Plat, drammerig en ontzettend Amerikaans. Maar ondanks dat heel succesvol, juist vanwege een uitgekiende verkoopstrategie.

tel sellWant wat doen ze goed?

  • Ze komen direct tot de kern
  • Wakkeren verlangens aan
  • Benadrukken de voordelen en
  • Spreken steeds weer over wat het jou oplevert. Eindelijk die strakke buik of nooit meer zweetvoeten.

Deze tactiek is ook goed toepasbaar op online teksten. Als jouw website bezoeker twee minuten blijft is het lang. Daarom is het belangrijk dat je hem meteen je verhaal in trekt en weet te overtuigen.

Wil je dat je (online) teksten prikkelender, concreter en overtuigender zijn en lijkt het je prettig om hierover van gedachten te wisselen?

Neem contact met me op en we bespreken de mogelijkeden.

Een goede LinkedIn-bio doet wonderen

Voor veel ondernemers is LinkedIn een handig medium om zichzelf op te profileren. Terecht, want het is ideaal om je skills en expertises op te etaleren, je netwerk te delen of om een aansprekende aanbeveling van een tevreden opdrachtgever te laten zien. Kortom het geeft je lezer een compleet beeld van je.

Jammer genoeg krijgt de biografie bovenaan de profielpagina nog vaak te weinig aandacht. Heel regelmatig lees ik hier een bloedeloze opsomming met ingewikkeld jargon.

LinkedIn biografieNaar mijn idee heeft de schrijver zich onvoldoende gerealiseerd wat nou de problemen, wensen en dromen zijn waarvan de lezer ’s nachts wakker ligt. Deze lezer, misschien wel die ene toffe nieuwe klant, wordt niet geraakt. En dat is wel wat je wilt.

Hoe cool is het als hij je samenvatting leest, je direct uitnodigt en je een bericht stuurt in de trant van:

“Ik heb je profiel bekeken, wat ontzettend goed wat jij doet!
Hier is mijn nummer, we moeten snel even bellen.
Hoop dat je ruimte hebt komende maand.”

Dat zou prachtig zijn toch?

Worstel jij hier ook mee en wel kun je wel wat hulp gebruiken? Neem dan contact met mij op. Ik help je met een pakkend geschreven samenvatting die echt binnenkomt en leidt tot meer business.

Wees een ondernemer met lef

Waarom doe je wat je doet? Waarom ben je personal trainer, of financieel adviseur of waarom ben je dagelijks bezig om je werknemers te motiveren en inspireren? Omdat je ooit bent begonnen met een droom, een idee en daar geld mee kunt verdienen.

Als het goed is heb je ook nagedacht over een visie, hoe je je product/dienst in de markt wilt zetten en wie je daarmee wilt bereiken.ondernemer met lef

En dan?
Hoe draag je je boodschap uit?
En welke kanalen zet je in zodat je je doelgroep kunt bereiken?

Kies je voor een boodschap die past bij de identiteit van je bedrijf en gebruik je prikkelende taal? Taal die je doelgroep begrijpt en enthousiasmeert, taal waarin hij zich herkent en antwoord geeft op hun vragen?

Of kies je voor een algemeen, inwisselbaar verhaal?

Wil je af van dat inwisselbare verhaal en heb je het lef om je visie te verwoorden? Neem contact met me op.

Ik zorg voor pakkend geschreven webteksten, soc. media posts of mailings, geschreven in foutloos Nederlands, die leiden tot meer business.

Goed webteksten leiden tot conversie

Ik schrijf voor bedrijven.

Laten we het eens hebben over je website. Een van je belangrijkste communicatiemiddelen die je hebt. Met een ongekend groot bereik.

De kunst is om de lezer te inspireren via pakkende voorbeelden en foto’s en hem in vervoering te brengen met aansprekende verhalen, zodat hij onmiddellijk begrijpt dat jij degene bent die hij nodig heeft.

do something greatHet zijn namelijk net mensen die lezers. Ze willen gehoord en begrepen worden. En dan hebben ze ook nog eens weinig tijd en raken ze voortdurend afgeleid.

De kunst is dus om de juiste snaar te raken. En dat vind ik één van de leukste dingen aan mijn werk.

Door in de huid van de lezer te kruipen, ga ik op zoek naar de juiste snaar en vertaal ik deze vervolgens in jouw unieke verhaal.

Want verhalen spreken tot de verbeelding.

Wil je hier meer over weten? Neem dan contact met me op.

Ontwikkel een built-in bullshit detector

Een van de beroemdste uitspraken van de Amerikaanse schrijver Ernest Hemingway is: “Develop a built-in bullshit detector.”

Weet je wie ook zo’n ingebouwde bullshit detector hebben? De mensen die je wilt overtuigen waarom ze jouw diensten of producten zouden moeten afnemen.

Clichés of algemene, inwisselbare teksten zorgen ervoor dat hun detector meteen begint te piepen. En weg is de aandacht…

Hoe kun je dat voorkomen?bullshit detector

  • Door in je boodschap direct tot de kern te komen; mensen hebben nou eenmaal weinig tijd
  • Verlangens aan te wakkeren en de voordelen te benadrukken; je lost immers hun probleem op
  • En te zorgen dat je boodschap een eigen, persoonlijke stem heeft

Wil je ook een overtuigende boodschap formuleren in de taal van je doelgroep? Ik help ondernemers en zelfstandig professionals met het bouwen van hun merk en het verwoorden van hun unieke verhaal.

Neem contact met me op en we bespreken de mogelijkheden.

 

Emoties nemen de beslissing

Wist je dat veel bedrijven in bijvoorbeeld hun webteksten, de nadruk leggen op informatie verstrekken? Dat vindt vooral het rationele deel van het brein interessant dat wil nadenken, redeneren en logica zoekt.

Jammer alleen dat dat rationele deel maar 5% van de beslissingen neemt. Dat betekent dat 95% van de beslissingen die je neemt door emotie wordt gedreven.

emotieNeem bijvoorbeeld je keuze van je levenspartner. Die is vrij belangrijk voor je nietwaar? Maar die keuze neem je niet door eerst heel rationeel de mogelijkse voors en tegens van een partner op een rijtje te zetten. Je neemt die beslissing door verliefd te worden en is een grotendeels onbewust proces.

Emoties zorgen er dus voor dat mensen een beslissing nemen.

Je kunt je lezer alleen echt bereiken en overtuigen door te schrijven in een taal die hij begrijpt en met een verhaal waarin hij zich herkent. Hij moet het voelen.

Heb je behoefte aan hulp hierbij? Neem contact met me op. Ik zorg voor pakkend geschreven teksten die echt binnenkomen en leiden tot meer business.

Toon je expertise met een blog

Bloggen kan lucratief zijn om jezelf te laten zien. En daarmee ook je expertise.

Met je blog geef je namelijk een inkijkje in je werk. Wat vind je belangrijk? Waar ligt jouw focus? Hoe ga je om met uitdagingen?

Zeker voor beroepen als bijvoorbeeld een coach, mediator, of trainer zijn je persoonlijkheid en stijl belangrijke criteria voor mensen om een beeld van je te vormen. Wat voor mens ben je?

bloggenMet blogs kun je razend interessante dingen vertellen, vragen beantwoorden, je persoonlijkheid laten zien, expertise uitstralen en vertrouwen geven.

En niet geheel onbelangrijk; je vindbaarheid vergroten. Regelmatig nieuwe content op het internet plaatsen vindt Google namelijk fijn en beloond dat met een hogere ranking.

Begrijp je het belang van bloggen, maar heb je geen tijd hebben en of vind je het moeilijk om over jezelf te schrijven? Neem  contact met mij op en ik kruip in de pen.